Чи винахідливе ваше дошкільнятко?

Винахідливість безпосередньо пов’язана з інтелектуально-творчими здібностями дітей дошкільного віку.

Розгляньмо чи не найпростіший спосіб діагностики винахідливості.

Розвиток винахідливості у дітей дошкільного віку має певні особливості.

Найперше (і, певно, єдине) правило — ніяких обмежень і тиску з боку дорослих, але більшеуваги.

Друге — створюйте умови для самостійної дослідницької діяльності дошкільнят.

Можна виокремити кілька шляхів дитячої винахідливості, коли дошкільник: додає щось нове до наявного, використовує об’єкт замість іншого,  перетворює об’єкт за своїм інтересом, поєднує об’єкти у новий елемент.

 Але найвищий вияв винахідливості (чи то пак креативності?) — це створення унікально нового, яке не засноване на досвіді дитини.

Спостерігаємо винахідливість дитини дошкільного віку.

Щоб виявити ступінь розвитку винахідливості у дитини віком три-сіми років, просто поспостерігайте за нею. А під час спостереження поспитайте самі себе:

Наскільки часто дитина щось вигадує, ініціює чи пропонує?

Чи може вона висловити власну думку?

Чи є у дитячих пропозиціях новації порівняно зі звичними зразками поведінки?

Які ситуації, обставини чи види діяльності сприяють прояву новизни, оригінальності?

 

Яким чином дитина втілює свої ідеї в життя? не бере участі,частково відсторонюється, нав’язує іншим, прилучає інших, без сторонньої допомоги, інше (щосаме?)

Яких аспектів життя стосуються міркування дитини?нові види діяльності, хоббі, розваги, спільні заняття, інше (що саме?)

Чи пропонує дитина виконати щось ліпше, іншим шляхом?тема,  роль, дії героїв.

Що нового вносить у гру і з чим пов’язана новизна? зміст,матеріали інше (що саме?)

Звідки дитина бере сюжети для гри? Кіно,оповідки інших людей інше (звідки саме?)

Чи встановлює дитина правила поводження, гри у групі?

Чи висловлює дитина думки щодо вирішення конфліктів? У чому їх суть?

Як різняться дитячі витвори від зразків дорослих? деталями,оформленням, кольором, тематикою композицією іншим (чимсаме?)

Які за характером дитячі міркування та пропозиції? Однаково важливі для всіх,  жертовні, безкорисливі, егоїстичні

Чи дитина наполеглива під час втілення власного задуму?

 Як поводиться, коли хтось із дітей щось винаходить, пропонує? Із заохоченням, надає підтримку, тужить, заздрить, радіє

Яким чином дитина використовує ідеї інших у своємужитті? трансформує до власної спроможності,обирає найліпше,доповнює,імітує не використовує взагалі

Яку реакцію викликають пропозиції дорослих? приєднується до втілення, додає щось своє,трансформує, чекає вказівок і настанов.

 

Спостерігаємо винахідливість
дитини дошкільного віку

 

Наскільки часто дитина щось вигадує, ініціює чи пропонує?

 

Чи може вона висловити власну думку?

 

Чи є у дитячих пропозиціях новації порівняно зі звичними зразками поведінки?

 

Які ситуації, обставини чи види діяльності сприяють прояву новизни, оригінальності?

 

Яким чином дитина втілює свої ідеї в життя?

·        не бере участі

 

·        частково відсторонюється

 

·        нав’язує іншим

 

·        прилучає інших

 

·        без сторонньої допомоги

 

·        інше (що саме?)

 

Яких аспектів життя стосуються думки?

·        нові види діяльності

 

·        хоббі

 

·        розваги

 

·        спільні заняття

 

·        інше (що саме?)

 

Чи пропонує дитина виконати щось ліпше, іншим шляхом?

 

Що нового вносить у гру і з чим пов’язана новизна?

·        тема

 

·        роль

 

·        дії героїв

 

·        зміст

 

·        матеріали

 

·        інше (що саме?)

 

Звідки дитина бере сюжети для гри?

·        доросле життя

 

·        книжки

 

·        кіно

 

·        оповідки інших людей

 

·        інше (звідки саме?)

 

Чи встановлює дитина правила поводження, гри у групі?

 

Чи висловлює дитина думки щодо вирішення конфліктів? У чому їх суть?

 

Як різняться дитячі витвори від зразків дорослих?

·        деталями

 

·        оформленням

 

·        кольором

 

·        тематикою

 

·        композицією

 

·        іншим (чим саме?)

 

Які за характером дитячі міркування та пропозиції?

·        однаково важливі для всіх

 

·        жертовні

 

·        безкорисливі

 

·        егоїстичні

 

Чи дитина наполеглива під час втілення власного задуму?

 

Як поводиться, коли хтось із дітей щось винаходить, пропонує?

·        із заохоченням

 

·        надає підтримку

 

·        тужить

 

·        заздрить

 

·        радіє

 

Яким чином дитина використовує ідеї інших у своєму житті?

·        трансформує до власної спроможності

 

·        обирає найліпше

 

·        доповнює

 

·        імітує

 

·        не використовує взагалі

 

Яку реакцію викликають пропозиції дорослих?

·        приєднується до втілення

 

·        додає щось своє

 

·        трансформує

 

·        чекає вказівок і настанов

 

 

Результати спостереження та відповіді у формі для запитань дають змогу дорослому уявити:

—         наскільки дитина проявляє винахідливість

—         як поліпшити ініціативність дитини на шляху до винахідливості, креативності.

Можливо, в деяких ситуаціях варто допомогти дитині, навести її на новерішення. А в іншому випадку — навпаки, утриматися, не поспішати з допомогою, лише підбадьорити малюка.

 

Винахідливість у малюнку

Щоби виявити винахідливість дитини дошкільного віку, можна вдатися до експерименту «Оригінальність малюнку». Хоч це й креативність у художній сфері, але вона трансформується і на життя дошкільника.

      Підготовка

Оберіть по 10 карток:

—         із малюнками контурних зображень частин предметів, наприклад тулуб тварини чи голова з вухами

—         на яких зображені прості фігури (квадрат, коло) чи незакінчені елементи (крапки, хвилясті лінії).

Креатив

—         У першому варіанті дитина має домалювати контурну фігуру (всю тварину).

—          У другому, складнішому, — домалювати геометричну фігуру чи елемент так, щоб отримати завершений малюнок.

Діти малюють самостійно, не копіюючи один в одного.

Обробка результатів     

Зображення дітей поділяють на три типи:

—         оригінальне- фігуру використано інакше, ніж зазвичай, і зображено нетиповийелемент. Наприклад, дитина не сприймає трикутних як дах будинку, а домальовує олівецем частково

—         оригінальне- змальовано характерний об’єкт (трикутник — це дах), але деталізовано його власними унікальними елементами

—         відтворювальне, шаблонний малюнок: поширені зображення і типові предмети

У кожному з варіантів вирахуйте коефіцієнт оригінальності малюнків порівняно з малюнками інших дітей.

Цей коефіцієнт рівний кількості унікальних малюнків у групі.

Усі малюнки додають до портфоліо дитини.

З маленьких винахідників виростають обдаровані учні.

Джерело: http://www.pedrada.com.ua/article/1213-qqq-17-m2-16-02-2017-chi-vinahdlive-vashe-doshklnyatko