Сучасна дитина легше впорується з комп’ютером, аніж із буквами.
Та все ж навички читання не втрачають актуальності, адже досі більшість інформації в інтернеті або текстова, або супроводжувана текстом.
Визначмо, що є читацькою компетентністю учня початкової школи і як впливати на її розвиток
Читання є однією з передумов успішної адаптації молодшого школяра і в навчальному закладі, і в суспільстві загалом
У наш час багато говорять про кризу читання.
Сучасний молодший школяр читає менше, ніж типовий представник попереднього покоління учнів.
Одна з об’єктивних причин цього явища — стрімкий розвиток мас-медійної культури. Комп’ютерні ігри, інтернет, телебачення відволікають дітей від книг.
І особливості нової мас-медійної культури зумовлюють нову компетенцію — оволодіння засобами інформаційно-комунікаційних технологій.
На відміну від письмової компетенції, формування якої в школі вже у деяких країнах є дискусійним питанням, актуальність читацької компетентності на близьке майбутнє поки що під сумніви не підпадає.
Що таке читацька компетентність
Читацька компетентність це не лише навичка власне читання, а уміння та навички, знання й цінності, завдяки яким людина може шукати інформацію для вирішення пізнавальних завдань.
Читацька компетентність учнів виявляється у:
— сформованості читацької навички розумінні текстів різних тем і жанрів
— літературній обізнаності відповідно віку
— вмінні давати особистісну оцінку прочитаному.
Саме особистісна зорієнтованість та компетентністний підхід є основою нового Держстандарту початкової освіти, прийнятого у 2011 році.
Протягом цього року проведуть загальнодержавне моніторингове дослідження щодо читацьокої та математичної компетентностей у початковій школі.
Складові читацької компетентності учнів початкових класів
Основним предметом, під час вивчення якого очікуване формування читацької компетентності молодшого школяра, є «Літературне читання».
Окрім уроків власне читання, формування читацьких навичок відбувається також: на всіх уроках, де потрібно працювати з підручником в позаурочній діяльності.
Складові читацької компетентності
|
|
Які компетенції передбачає |
Мовленнєва |
1
2 3 4 5 |
висловлюватися за допомогою вербальних і невербальних засобів |
обговорювати прочитане, |
||
вести діалог |
||
формулювати запитання за змістом тексту |
||
відповідати на запитання переказувати твір виразно читати текст |
||
Літературознавча
|
1
2 |
володіти базовими знаннями з літератури |
оперувати літературознавчими поняттям |
||
Бібліотечно- бібліографічна |
1
2 |
шукати інформацію в книгах, дитячих журналах, газетах |
працювати зі словниками та іншою довідковою літературою |
||
Літературно-творча |
|
Творчі літературні здібності |
Емоційно- ціннісна |
1 2 |
Набувати емоційного та особистісного розвитку |
Давати оцінку прочитаному |
||
|
|
|
Показники сформованої читацької компетентності
Читання є процесом на: відтворення звукової форми слова за її графічною моделлю виявлення, активного перероблення та усвідомлення смислової інформації.
Пригадуєте, як у дитинстві брали участь у шкільних масових контрольних зрізах з «техніки та швидкості читання», що були схожі на екзамени?
У новій українській школі технічна сторона читання не є самоціллю.
Основний пріоритет — особистісний розвиток учня.
Звісно, першочерговим завданням вчителя:
є засвоєння учнями навичок виразного й правильного читання.
Але крім цього нова школа ставить перед учителем початкових класів такі завдання:
— навчити розуміти та аналізувати тексти ознайомити з літературою різних авторів, тем і жанрів
— формувати цінності за допомогою художніх образівнавчити висловлюватися за прочитаним текстом
— розвивати творчу діяльність у літературній сфері
— навчити самостійно шукати потрібну інформацію з різних джерел розвивати внутрішню потребу в читанні.
Отже, показниками читацької компетентності є: не техніка читання дитини, а її бажання читати у вільний час не вміння складати літери у слова, а використовувати будь-які тексти для особистісного розвитку.
Етапи формування читацької компетентності
Визначають такі класичні етапи формування читацької компетентності:
етапи |
Що притаманне дитині |
Підготовчий |
засвоює абетку навчається сприймати зміст текстів на слух розглядає книги |
знаходить зв’язки між змістом та ілюстраціями |
|
знаходить заголовки, автора та інші відомості про книгу |
|
самостійно складає букви в слова, працюючи з книгою |
|
початковий |
випробуває себе в самостійному читанні |
свідомо сприймає і відтворює невеликі тексти |
|
закріплює навички техніки та виразного читання |
|
основний ( етап формування читача) |
читає доступні книги або друковану інформацію для поповнення знань |
шукає і користується доступною літературою різних жанрів для поповнення знань за визначеною темою |
|
систематично самостійно читає в позаурочний час |
|
Заключний |
має сформовані читацькі вподобання та інтереси |
позитивно сприймає книгу, бажає її розглянути та прочитати |
|
|
|
Чинники формування читацьких умінь учня початкової школи
За різними дослідженнями, виокремлюють такі чинники, що впливають на формування читацьких умінь учнів:
— читацькі вподобання та начитаність батьків (саме в родинах, де читають книжки, формується інтерес до книги й у дітей)
— педагогічний вплив учителя, індивідуальний підхід до дитини на уроках мова, якою провадять навчання (чи є вона рідною для дитини)
— наповненість шкільної та домашньої бібліотек
— можливість купувати книги
— баланс книги та інтернету в житті дитини.
Пошук шляхів формування читацької компетентності
Задля пошуку шляхів формування читацької компетентності в класі вчитель може провести внутрішній моніторинг.
Питаннями моніторингового анкетування можуть бути:
— вплив батьків на читання дітей
— час, який діти приділяють читанню дома
— тематика книг, які читають учні.
Існують певні вікові вподобання дітей молодшого шкільного віку при виборі книжок:
6- 7 років
через прагнення до самостійності, обумовленого віковою кризою, діти виявляють найбільший інтерес до тих книжок, які зможуть самостійно опанувати
зазвичай у цьому віці до вподоби вірші й казки, з якими легше впоратися
шестирічки боязкі перед товстими фоліантами, тому, як і дошкільники, надають перевагу тонким «книжкам-маляткам»
8 – 9 років
— актуалізується інтерес до книг про природу саме у світі тварин і рослин дитина відчуває себе більш дорослою та вільною
від 10 років
— зростає інтерес до людей дітям цього віку
— більш до вподоби книги про видатних особистостей, історичні події, пригоди та мандрівки
— часто в цьому віці діти почитають цікавитися фантастикою.
Предметом вчительського моніторингу можуть бути також:
рівень навчальних досягнень з предмету «Літературне читання»
окрема змістова лінія чи критерій оцінювання навичок, який вчитель вважає за потрібно проаналізувати.
Читаня вголос та сприйняття прочитаного
наскільки правильно читає:
– чи є заміни, пропуски, літер, перестановки складів
– чи правильні наголоси у який спосіб читає:
– складами або словами – плавно чи з зупинками
– чи дотримується інтонацій, пауз
— наскільки розуміє прочитане, вміє визначати жанр, тему й головну думку твору
— який ступінь виразності читання яка швидкість читання
— (середній показник для випускника початкової школи — 90-95 слів/хв.)
Читання мовчки та сприйняття прочитаного:
— у який спосіб читає:
— чи здійснює артикуляційні рухи, коли читає мовчки
— наскільки розуміє зміст прочитаного
— яка швидкість читання про себе
(середній показник випускника початкової школи — 130-150 слів/хв.)
Читання виразно та читаня напам’ять:
— наскільки правильно відтворює текст
— який ступінь виразності читання:
– чіткість дикції
– правильність інтонації
– чи використовує невербальні засоби виразності
Читацький досвід:
— наскільки сформоване коло дитячого читання
— як засвоєно базові літературознавчі поняття
— як працює з текстами різних жанрів
— як переказує текст, виконує завдання за змістом тексту
— як оцінює події та вчинки персонажів
— кільки самостійно шукає інформацію з різних джерел
Зауважте!
Для розвитку читацьких компетенцій сензитивним є саме молодший шкільний вік Якщо інтерес до читання не сформовано в початковій школі, це негативно вплине на подальше навчання та розвиток
Якщо до 13-14-ти років у дитини не сформована читацька компетентність, вікно в світ книги закривається. У сфері її інтересів будуть інші світи, можливо, не завжди соціально прийнятні
Якщо учень каже: «Я люблю читати», «Я хочу читати», «Я хочу цю книгу», «Я не можу зупинитися, коли читаю», «Я хочу поділитися книгою або її змістом із друзями», — можемо говорити про те, що педагогічна мета з формування читацької компетентності досягнута.
За матеріалами Ганни Колесової, методиста Славутицького ММЦ, Київська обл.
Джерело: http://www.pedrada.com.ua/article/1192-formuvannya-chitatsko-kompetentnost-uchnv-pochatkovo-shkoli